10 märts 2021

Tants koroonatestide ümber

 

Metropolitan Hospital Manhattanil East 96. tänaval 2. Avenüü poolt

Mul oli vaja külastada ühte asutust ja selleks oli vaja ette näidata koroonatesti negatiivne tulemus. Kuna ma polnud siinsetes testimiskohtades käinud, siis algul googeldasin tasuta kohti ja vastuse kättesaamise kiirus oli ka oluline. Paljud apteegid jm meditsiiniasutused ei näita testimise hindu vaid paluvad kõigepealt enda tervisekindlustuse firmale helistada ning küsida, kas nad katavad selle kulu. Testide hinnad võivad olla 30 dollarit või 200, kuidas kuskil. Aga paljudes kohtades saab tasuta testi teha ja testitakse ka nädalavahetustel. Lisaks on linna peal pop-up testimistelke, nende kohta saab googeldades info, et mis aegadel ja kus nad on.

Ka ei tahtnud ma minna mu kodu lähedal olevasse CityMD nimelisse raviasutusse, kus kõikvõimalikke teste tehakse. Sest seal on igal hommikul paaritunnised järjekorrad, seista tuleb õues ja laupäeval oli kolm kraadi külma. Ma käin sellest sabast peaaegu iga päev mööda, mõned on tulnud oma tooliga ja loevad raamatut. Seega on mul kujunenud arvamus neist CityMD järjekordadest (seda asutust on kõik linn täis ja neil on alati sabad ukse taga), et tegemist on tundidepikkuse ajaviitmisega potensiaalsete koroonahaigete läheduses. Kuigi päriselt haiged sabas muidugi ei seisa vist. Samas pelgasin ka mõtet olla suures haiglas koos paljude inimestega ruumis sees järjekorras. 

New Yorgi linna COVID-19 ametlikul lehel saab otsida omale tasuta testimiskoha. Mina läksin laupäeval Metropolitan Hospitali, sest olen seal kunagi perearsti juures käinud. Broneerisin endale aja ka, aga sellel mingit mõtet pole, sest testimine käib elava järjekorra alusel. Ja selles ruumis - OPD Building 3N16, mis veebilehel kirjas oli, testimist ei toimunud (võibolla sellepärast, et oli nädalavahetus).

Selline broneeringusüsteem on, aga selle peale ei pea oma aega raiskama. Ja vähemalt nädalavahetustel ei toimu testimist OPD Buildingu ruumis 3N16 vaid kiirabihoones, kuhu tuleb minna kõrvaluksest.

Allolevatel piltidel on see koht, kuhu veebileht testima juhatab. Laupäeval valitses seal kena tühjus, ainult telekad mängisid.



Algul haiglahoonesse jõudes hakkasin küsima, et kus ruum 3N16 asub. See neiu, kes temperatuuri kõigil sisenejatel mõõtis, ei teadnud, kus miskit asub. Ta palus haigla politseinikelt küsida. Haiglas on iga nurga peal politseinikud, neil on oma jaoskond seal. Politseinikud ka testimisest suurt ei teadnud, aga juhatasid mind kolmandale korrusele vastuvõturuumi, sest näitasin neile telefonis veebilehel olevat infot testimiskoha kohta. Kuna kolmandal korrusel oli tühjus ja uksel silt, et laupäeviti on kliinikus vastuvõtt 5. korrusel, siis läksin 5. korrusele. Seal olid leti taga kaks naist ja need teatasid peale oma arvutis sebimist, et testimine käib kiirabi ruumides, mis asuvad eraldi hoones. 

Kogu see kompleks on ju terve bloki suurune, nii et õiget ust otsides saab pooled sammud päeva normist täis teha. Eriti siis, kui seintel olevaid silte ja aedadel olevaid suuri värvilisi nooltega plakateid ignoreerid. 

Jõudsin ka veel kiirabi vastuvõtust küsida, et kuhu minema pean. No ja õues siis nägin kõiki neid viitasid ja silte, mida oleksin võinud haigla juurde jõudes lugeda.

Selle väikese ukse taga käib testimine ja vaktsineerimine.Vähemalt nädalavahetustel. Võibolla argipäevadel testitakse veebilehel viidatud ruumides.

Kui olin õige ukse üles leidnud, siis oma rõõmuks nägin, et järjekorda üldse polnud. Sain kohe ennast testimisele registreerida (pidin andma kuus allkirja, et olen igasuguste asjadega nõus ja kõigest teadlik ja et mul kui patsiendil on igasuguseid õiguseid ka). Peale küsitlemist trükiti välja ribakoodid ja juhatati testima. Testi tegi arstiüliõpilane, kes rääkis, et neid oli kõiki koolist ära praktikale saadetud. Proov võeti ninast, aga mitte väga sügavalt. Nii et kokku läks mul seal sees umbes 10 minutit. Tulemus lubati järgmisel päeval meilile saata. 

Selline kilest käepael anti testimisele minnes. Seal olid mu andmed peal (ja ribakood ja QR kood), aga kustutasin pildilt blogisse paneku puhul info ära. 

Pühapäeval ootasin oma meilile vastust, aga seda ei saabunud ega saabunud. Kuna mu mees tahtis ka ennast testida ja mul oli asi väga ruttu käinud, siis käisime temaga koos uuesti seal haiglas ja ta tegi ka testi. Küsisin seal uuesti, et millal ma vastuse saan, siis öeldi, et kaks päeva läheb. 

Kui esmaspäeva hommikuks veel mu meilile vastust polnud tulnud ja testimisele registreerides olin saanud emaili soovitusega teha MyCharti konto, siis tegin selle konto omale. Seal oli testi vastu juba pühapäeva hommikul kella poole kuuest olemas. Positiivne vastus. 

See on selline positiivsus, mis enesetundele mõjub negatiivselt. Sest mismõttes on mu koroonatest positiivne, kui mul mitte ühtegi sümptomit pole. Olin ju umbes aasta tagasi koroonas ja lisaks olen ajakirjandusest igasugustest sümptomitest lugenud. Mitte ühtegi mul pole. Viimati oli paar päeva nohu sügisel Kiievis ja kuna seal mind testiti mitu korda, siis see ka polnud koroonanohu.

Töökaaslasi teavitasin, sest igal nädalal ühel päeval käisin kontoris. Nad ehk nüüd jälgivad ka oma tervist. Ja kontor desinfitseeriti uuesti.

Mu mees tegi ka kohe omale konto ja tal oli seal testi vastus juba olemas. Negatiivne. Tal ka mingeid sümptomeid ei ole.

Igatahes olin nüüd väga huvitatud kordustestide tegemisest. Läksin vaatama, kui pikk on saba CityMD juures ja seal polnudki inimesi. Sain kohe sisse ja letti. Neil on selline süsteem, et kõigepealt seisad õues sabas, kui on saba (sest vastuvõturuum on pisike), siis annad oma telefoninumbri ja lähed koju nendelt tulevat sõnumit ootama. Nad teatavad tekstiga, et millal võib testima minna. Mulle tuli see sõnum umbes 15 minuti pärast.

CityMD-s pidin oma andmed (nimi, sünniaeg, aadress, telefoninumber) ühte pad'i sisestama, samuti skännima sinna oma ID-kaardi mõlemad küljed ja kindlustuse kaardi mõlemad küljed. Siis istusin ja ootasin, peale minu oli veel kolm inimest ootamas, rohkem korraga sisse ei lastud. 

Paar minutit sain istuda, siis kutsuti sisse. Mõõdeti vere hapnikusisaldust ja vererõhku, küsiti pikkust ja kaalu ja igasuguseid terviseandmeid. Seal tehti kiirtest ja öeldi, et vastus tuleb poole tunni jooksul meilile. Tegelikult tuli pooleteise tunni pärast. Seekord negatiivne tulemus.

Järgmiseks läksin Bellevue haiglasse tegema PCR testi. Bellevue on ka Manhattanil asuv sama süsteemi haigla, mis Metropolitangi.

Bellevues oli peale lõunat sabas ootamas 15 inimest.

Seal mõõdeti ka temperatuuri ja läksin fuajees olevasse sabasse seisma. 15 inimest oli mu ees, umbes 45 minutit ootamist, siis registreeriti mind testimisele. Seekord pidin andma ainult ühe allkirja ja mu ID kaart käidi desinfitseerimislapiga üle enne, kui see mulle tagasi anti.

Bellevue haigla fuajee, kus pidi ootama, et saada testimisele. Testi tehti õues olevas telgis, mis paistab klaasseina tagant.

Testima sain kohe peale regamist, selleks tuli õues olevasse telki minna. Öeldi, et vastuse saan 1-3 päeva jooksul. Tegelikult oli vastus olemas kella poole kuueks järgmisel hommikul. Seekord ka negatiivne.

Bellevue haigla siseõues oli väga soe ja üks põõsas juba õitsema läinud. Alles eelmisel ööl oli olnud 4 kraadi külma.

Seega on mul üks positiivne ja kaks negatiivset testitulemust. Tartu Ülikooli koroonainfo lehel on kirjas: "Kui proovid annavad valepositiivse tulemuse, siis käsitletakse nakkusohtlikena ka isikuid, kel vastavat haigust tegelikult ei ole.", seega ma hoian ka nüüd mõnda aega madalamat profiili, olen kodus. Ja kuna koroona levimise ning haiguse kulgemise kohta käiv info on endiselt pidevas muutumises, siis ma ei oskagi arvata, kas mul oli valepositiivne test või valenegatiivsed testid. Kuna tervis on endiselt suurepärane, siis kaldun arvama, et oli valepositiivne. Aga lõplikult otsustan selle üle nädala pärast. siis teen ka antikehade testi. Seda viimast tahan teha sellepärast, et näha, kas mu eelmisel kevadel tekkinud antikehad on veel alles.

Huvitav, kuhu ma nüüd statistikas sattusin? Positiivsete või negatiivsete hulka?

Igatahes eile helistati New Yorgi linna Test & Trace programmist, teatati, et neil on andmeid, et mul oli positiivne koroonatesti tulemus, küsitleti tervise ja mu viimase nädala liikumiste kohta ning et miks ma läksin testi tegema, anti hulganisti nõu ja paluti nädal aega kodus olla ning tervist jälgida. Võtsid teadmiseks, et kaks järgmist testi olid negatiivsed. Ning ühtlasi hakkan nüüd saama nädal aega iga päev telefoni küsitlust oma tervise kohta.

Kokkuvõtteks testide tegemise kohta võin öelda, et teenindamine oli väga sõbralik, enamasti kiire, küsimustele vastati alati lahkelt ja mõnikord valesti. Kõik, kellelt küsisin, et millal saan testitulemuse kätte, vastasid erinevalt ja vastasid valesti. Tulemused sain teada hiljemalt 16 tunni pärast (kiirtesti pooleteise tunni pärast).

Ilmad läksid ilusasti soojaks kohe peale naistepäeva, nii et pargis on jälle hea trenni teha. Eile kuulasin staadionil Neeme Raua saadet Siin (Kuku raadio), seal räägib Tiina Intelmann, kuidas Suurbritannia koroonaga tegeleb ja on väga asjalik intervjuu ka õiguskantsler Ülle Madisega.

Meie majja kolisid uued elanikud, kes olid prügikasti peale jätnud CityMD-st saadud dokumendid oma laste andmetega (nimed, sünniajad, terviseandmed). Isegi ei pidanud lehitsema hakkama, et lastest küllalt palju teada saada. Jällegi huvitav kultuurierinevus.

Aga kui teil on elu liiga rutiinseks läinud, tehke vahelduseks koroonatest ja võite saada ootamatu adrenaliinilaksu ning lisategevust vähemalt nädalaks. Loodetavasti olete siiski kõik terved ja positiivsed testitulemused jäävad ajalukku.

Kommentaare ei ole: